Fotoalbum

KONG OLAV V fra D.F.D.S. var det allerførste skib jeg sejlede med. Det var på ruten København - Oslo. Jeg startede som Hovmestermath, inden jeg skulle med MANJA DAN. Senere kom jeg tilbage til KONG OLAV V i flere omgange, bl.a. som Koksmath og Ungkok. Det var et dejligt skib med gode kollegaer.

MANJA DAN fra J.Lauritzen var mit andet skib. Udover at det var et almindeligt fragtskib, var det også skoleskib for 12 elever til kokke og hovmesteruddannelsen. Efter 6 måneder var det forbi, og 12 nye elever kom om bord, mens vi andre kom ud i rederiets andre skibe. Vi sejlede på Montreal i Canada om vinteren i op til 1½ mtr. tyk is og minus 20 gr. Ellers sejlede vi meget på Finland, hvor vi hentede papir til Europa. I Antwerpen lastede vi svovl til de finske tændstik fabrikker.

SIRPA DAN fra J.Lauritzen kom jeg til efter Manja Dan. Vi sejlede i Europæisk fart, bl.a. meget på Finland, som de fleste andre af rederiets skibe gjorde.

BASTHOLM fra D.F.D.S. Et herligt gammelt skib hvor vi havde det skægt ombord. Vi mistede det ene anker i New York, da ankerspillet ikke ville stoppe,med det resultat at ankerkæden sprang. En anden gang i en storm, da jeg stod og var ved at lave middagsmad til besætningen, skyllede en kæmpebølge ind over båddækket, med det resultat at havvandet stod ind i kabyssen gennem det åbne skylight og ned over mit oliefyrede komfur. Resultatet blev at komfuret slukkede og blæsemotoren i komfuret brændte sammen p.g.a. kortslutning. Men den klarede bådsmanden. Han tog kammerdrengens Nilfisk støvsuger, afmonterede motoren, syede en lang slange af presenningslærred og monterede det til komfuret med et spændebånd. Så tændte vi for støvsugermotoren, og der kom atter ild i komfuret. Jo........ vi klarede alle ting ombord i gode gamle BASTHOLM.

C.F.TIETGEN fra D.F.D.S. sejlede jeg med som afløser for den faste kok. Vi sejlede på ruten København - Århus.

H.P.PRIOR fra D.F.D.S. sejlede jeg med som ferieafløser på ruten København - Ålborg.

HANS BROGE fra D.F.D.S. var jeg fast på i ca. 3/4 år. Vi sejlede på ruten København - Århus.

SKYROS fra D.F.D.S. er nok det skib hvor jeg havde den bedste tid til søs hvad langfart angår. Her havde vi 3 messe/kammerdrenge fra De Canariske Øer, som lærte mig en del spansk. Vi sejlede på Syd & Mellem Amerika. Jeg husker at min kollega der var koksmath var fra Læsø.

STAFFORD fra D.F.D.S. En såkaldt baconbåd på ruten Esbjerg - Felixstowe. Vel nok det mest kedelige skib jeg sejlede med i 6 måneder. Da jeg afmønstrede i Esbjerg, tog jeg til Tønder, hvor jeg et par dage efter fik job som kok på Hotel Sylt i Højer, hvor jeg var i 1 år, inden jeg tog til søs igen.

MISSOURI fra D.F.D.S. var et rigtig godt skib. Vi sejlede på Sydamerika og U.S.A. Hovmesteren var fra Løgumkloster, og da jeg er opvokset i Tønder, så fik den rigtig en på Sønderjysk os imellem.

SUSSEX fra D.F.D.S. var en såkaldt ølbåd. Sejlede i fast rutefart mellem København og Antwerpen med øl fra Carlsberg. Vi var i København (sluseholmen) tirsdag morgen, og sejlede igen til Antwerpen onsdag aften. Jeg var kun ombord 3 måneder som ferieafløser, men det var et godt skib. Vi var 12 mand ombord, og jeg klarede madlavning og opvask selv, mens hovmesteren sørgede for indkøb. Det var en tid jeg savner. Jeg havde altid en kasse øl på mit kammer, og hver gang der var nogle af officererne der manglede øl, kunne de altid komme til mig, for som de sagde: "Kokken har altid øl, han er en ven af folket".

PRINSESSE MARGRETHE - senere omdøbt til PRINSESSEN fra D.F.D.S. var søsterskib til KONG OLAV V. Dette dejlige skib var jeg med til at "afrigge", da der kom en ny PRINSESSE MARGRETHE på ruten København - Oslo. Her var godt kammeratskab, og da vi var færdige med "afrigningen" ved Kalvebod Brygge, var vi alle til afskedsfest i PRATER i Stengade på Nørrebro i København.

PRINSESSE MARGRETHE fra D.F.D.S. var det nye skib på ruten København - Oslo. Det var samtidig det sidste skib jeg sejlede med, inden jeg gik i land for bestandig. Det sluttede som det begyndte på ruten København - Oslo. Da man ikke kunne skaffe en smørrebrødsjomfru, fik jeg tjansen, men det var begrænset hvad der var at lave, det var i det hele taget et dødsygt skib, hvor besætningen ikke talte meget sammen, da vi var indkvarteret forskellige steder rundt om på skibet, så der var jeg kun 2 måneder, så var det slut. Også tiden til søs.

                              Mine skibe

Herunder er der billeder af de skibe som jeg sejlede med i de skønne år jeg var til søs. År jeg aldrig glemmer, år der var fulde af oplevelser, og så komme man ud og ser verden mens man arbejder på ens uddannelse. Mange flere unge burde tage et par år til søs, hvis de er i tvivl om hvad de vil være. Man lærer at blive selvstændig, at arbejde sammen med de samme mennesker hver dag, og derved at kunne arbejde under til tider hårdt fysisk pres. I 1960'erne da jeg sejlede, var der ikke som i dag containere, men såkaldt stykgods, så man lå længere tid i havn, og så derfor mere i land end i dag. Jeg har bl.a. været med til at sejle kaffe fra Brasilien til Danmark, tomater fra De Canariske Øer til Danmark, Lotus sportsvogne fra England til U.S.A., Cowboybukser fra U.S.A. til Europa m.m.
Jo det var en dejlig tid, de glade 60'ere.