Dagbog 1989 på Canal du Nivernais i Frankrig.

Her ses vi foran båden.

Torsdag 5/10-1989.

Afgang Ballerup kl. 19:00. Ankomst Rødby 20:35. Færgen sejlede 21:05, men i Puttgarden måtte vi vente 15 min. forat komme ind i færgelejet, da en færge var gået i stykker, og optog det ene færgeleje, så vi måtte vente til en anden færge skulle sejle. Satans ! "Ud og se med D.S.B.". Købte cigaretter ombord. Kørte mod syd hele natten uden problemer.

 

En kold øl inden Wienerschnitzlen.

Fredag 6/10-89.

Ankom til rasteplads syd for Frankfurt kl. 6:00 og spiste Spiegeleier mit Butter Broth. Kørte videre til P-Plads, og sov til 8:40. Kørte videre mod syd. Lige før vi kom til frakørslen til Frankrig, tog vi en frakørsel eller to før, for at finde et Gästhaus i en lille by ved navn OBERRIMSINGEN. I følge bogen LINKS und RICHTS der AUTOBAHN skulle man få et dobbelt værelse for 50 DM. Gästhauset som vi ville overnatte på, havde lukket til kl. 17:00, og da klokken kun var 13:30, gik vi over gaden og fandt et andet ved navn Gästhaus Zum Löwen. Her fik vi et dobbelt værelse for 60 DM. Her stod værten selv i køkkenet, mens hans kone serverede. De var meget flinke og vi fik en kæmpe Wienerschnitzel. Gik til køjs kl. 23:00.

Tove i gang med at åbne en sluseport.

Lørdag 7/10-89.

Stod op kl. 7:30 og spiste dejlig morgenmad kl. 8:30. Kørte derefter til en anden by (Breisach am Rhein) for at vaske bil, da den var blevet godt beskidt af at holde natten over, under et kastanietræ. Efter bilvask kørte vi mod den franske grænse, og der var ingen Gendamer, så vi kørte lige igennem. Første betalingssted kostede det 11,50 fr. og det andet betalingssted, da vi kørte fra ved Baune, betalte vi 61 fr. (De franske motorveje er privat ejede af store firmaer, derfor koster det at benytte dem,-de er også i en meget fin stand) Vi mødte 4-5 danske biler på den franske motorvej, plus en dansk lastbil.

Ankom til Båd-basen i CERCY la TOUR kl. 14:00, og vi gav folkene på basen div. Merchandise fra Tivoli. (var ansat i Tivoli marketing på dette tidspunkt) De vidste med det samme hvem vi var, for de kunne huske navnet og at vi havde min bror Palle fra Færøerne med året før. De spurgte desuden hvor Palle var henne. Vi fik vores båd kl. 15:00 og da vi kom ombord i båden stod der en flaske rødvin og hvidvin, med et kort ved, hvorpå der stod "Welcome Back". Det var fra Direktionen på basen, men David som vi kender fra tidligere år, var der ikke. (David er fra England ligesom direktionen) Han var i CLAMECY og passe deres afdeling der, netop den dag, men de sagde at han var ærgelig over ikke at være på basen da vi kom, men han ville være der, når vi kom tilbage. "Den gamle" var der heller ikke, han var taget hjem til England, da hans kone var blevet meget syg og havde fået canser. Kl. 15:30 sejlede vi afsted, og op til sluse nr. 24, hvor vi ankom kl. 18:45 og det var næsten mørkt. Havde følgeskab af et engelsk par.

Tove med den skøre slusepasser.

Søndag 8/10-89.

Startede søndag morgen kl. 8:00. Ved sluse nr. 21 kørte Torben på cykel op til sluse nr. 20, hvor hende den skøre slusepasser bor. (Hun passer 2 sluser, og når man kommer fra syd, må man op og hente hende ved den anden sluse, hvor hun bor) Gav hende et foto fra 1988 og blev budt på kaffe, mens Tove sat tilbage i båden, og kunne ikke forstå hvor jeg blev af. Frokost ved sluse nr. 19. Ankom til CHATILLON-en-BAZOIS kl. 14:30. Var oppe på Hotel de France og fik kaffe og pebermyntelikør. Da hotellet har lukket fra søndag kl. 15:00 til mandag kl. 17:00 (kun restauranten) spiste vi ombord. Hang lyskæde op på båden, -det så godt ud i mørke, næsten som et mini krydstogtskib.

Hotel de France og Restaurant.

Mandag 9/10-89.

Stod op kl. 11:00. Torben kørte til bageren (vi har en cykel ombord) og købte et rundt bondebrød til 4,40 fr. Handlede lidt ind om eftermiddagen, bl.a. 18 postkort. Om aftenen var vi på Hotel de France og gav dem diverse gaver (fra Tivoli). De blev helt overvældet, og værten gav kaffe og likør (2 til hver) efter middagen. Gik hjem til båden kl. 23:15 i bælragende mørke, da gadebelysningen slukker kl. 23, men båden var godt oplyst. I seng kl. 00:30.

Så sejler vi ind i den første tunnel.

Tirsdag 10/10-89.

Stod op kl. 7:00 og pakkede lys ned og kl. 7:45 tog vi vand ombord. Kl. 8:00 gik vi igennem slusen og sejlede videre nord på. Desværre var der nogle tyskere med nogle dumme unger, der fulgte med, men dem slap vi for efter frokost, som vi holdt ved slusen i BAZOLLES, der er en dobbelt sluse, før vi kommer op til søen ÉTANG de BAYE.

Efter frokost blev tyskerne heldigvis liggende, men en anden båd, som også var tyskere, men med 2 par, var meget flinke, tog med. Vi skulle nu igennem 3 tunneller, den ene 1 km. lang, den anden 100 mtr. og den tredie 500 mtr. Man sejler igennem efter en lysregulering, da der ikke kan passere 2 både forbi hinanden i tunlerne. Vi lå kun og ventede 10 min. for rødt lys, inden vi fik grønt lys, og kunne begynde gennemsejlingen. Efter tunlerne holdt vores følgeskab op, og vi fortsatte alene til og med sluse 16. De sidste 4 sluser blev betjent af en flink ung mand, som ivrigt kom hen og snakkede med os. Vi gav ham 5 fr. og 3 Prince Light, samt en dåse øl. Spiste spaghetti ombord, som vi havde købt i BADEN-BADEN og tog et par Irsk Kaffe. Derefter til køjs.

Så er der lys på Luksus-Lineren !

Onsdag 11/10-89.

Op kl. 7:00 for at gøre klar til at gå i sluse 17 & 18 kl. 8:00. Spiste frokost ved sluse 29, som vi passerede kl. 13:05. Undervejs nord på havde Tove travlt med at åbne hængebroer, hun kom virkelig på en styrkeprøve. Ankom til CUZY ved Hotel de Morvan kl. 16:30, og tog vand ombord med det samme. Det tog 15 min., da vandet løb landsomt. (vi tager altid vand ombord hvor der er mulighed for det, tiltrods for at tanken rummer 200 ltr.) Fiskede lidt inden det blev mørkt, men det bed ikke i dag. Satte lys på båden, og tændte dem. Festligt syn. Spiste aftensmad på Hotel de Morvan, -en 4 retters menu incl. 1/4 ltr. vin til hver samt apeterif, 1 glas limonade og 2 kaffe for 114 fr. -meget billigt og godt. (1 fr. = 1,16 dkr.) Er mæt og sover forhåbentlig godt. Tog en Grog før sengetid.

Her er jeg i gang med at skrive dagbog ombord.

Torsdag 12/10-89.

Sov længe. Stod op kl. 8:30 og spiste morgenmad. Pillede lys ned og tog vand ombord. Kl. 9:30 kom den næste slusevogter forbi i bil, og spurgte om vi skulle mod CLAMECY, og vi fortalte at vi sejlede afsted kl. 10:00, hvorpå han sagde O.K. Efter at have passeret den første sluse, som var en dobbelt sluse, kom der en hængebro, så Tove måtte i land og på hårdt arbejde med at hæve broen, ved at hive i nogle kæder.

Kl. 11:35 ankom vi til dobbelt sluse nr. 40-41, også kaldet "Palles Sluse", da det var her i nr. 40 han faldt i vandet sidste år. Da vi ikke kunne nå at komme igennem inden kl. 12:00, (sluserne har lukket mellem 12 - 13) lagde vi til før slusen for at spise frokost. Efter en herlig frokost med bl.a. Sardin i Olie, med citron og mayonnaise, passerede vi begge sluser og så kom problemerne. Ca. 200 mtr. fra sluse 41 gik farten af båden, og jeg troede at der var noget der havde sat sig fast i skruen, så jeg gav fuld kraft bak, og derefter fuld kraft frem, men det hjalp ikke, for nu sagde motoren pludselig så mærkelig, og vi kom ingen vegne. Jeg sagde til Tove, at vi vist nok havde tabt skruen, men efter at have kontrolleret skrueakslen, og opdaget at den slet ikke drejede rundt, var jeg klar over at det måtte være oppe ved motoren den var gal. Vi åbnede ned til motoren, og opdagede at skrueakslen var hoppet af i kardanleddet lige bag motoren. Da vi lå midt i kanalen, måtte vi forsøge at komme ind til bredden, og det viste sig at blive vanskeligt, da vi kun havde en rund kæp, som normalt bruges til at skubbe fra med, og prøve at padle med den, var det samme som at ro en båd med en tændstik. Men ind til bredden kom vi, og jeg tog cyklen op til nærmeste landsby, hvor jeg ville finde en telefon, for at ringe efter en mekaniker fra basen. Desværre havde jeg ikke mønter til telefonboksen, så jeg måtte gå ind på den lokale bar, for at låne deres telefon, og så samtidig købe en øl og 20 cigaretter. Jeg kom til at tale med en kvinde, som ikke forstod eller talte engelsk, men jeg fik hende da gjort opmærksom på at vi havde problemer med båden, og vi havde brug for en mekaniker. Jeg spurgte om mekanikeren kunne komme, og hun svarede "Oui" (ja), og jeg fortalte hende at vi lå ved sluse nr. 41. Da klokken var 16:30 var mekanikeren ikke kommet endnu, -jeg havde dog ringet kl. 13:45, så jeg måtte afsted til landsbyen endnu engang. Denne gang ringede jeg fra en telefonboks, og nu var det en mand der tog telefonen, og han kunne heller ikke tale engelsk. Men jeg forklarede så godt jeg kunne, at vi ventede på en mekaniker ved sluse 41, og at jeg havde ringet tidligere, og på spørgsmålet om mekanikeren kom, sagde han bare som kvinden tidligere på dagen "Oui", men jeg havde indtryk af at han ikke forstod en skid af det jeg sagde. Havde jeg spurgt om jeg måtte "bolle" hans kone, havde han garanteret også sagt "Oui".

Fortsættes i næste afsnit.

En af de mange hængebroer som Tove hævede, så vi kunne passere.

Fortsat fra forrige afsnit.

Atter ombord, begyndte jeg at fiske lidt, men der var ingen der bed på, så det opgav jeg. Kl.17:30 besluttede Tove og jeg at gå op til landsbyen og prøve at ringe fra baren, jeg tidligere var inde på, og spørge hvor fanden den mekaniker blev af. Da vi kom til baren, bestilte vi et glas limonade til Tove og en øl til mig, og bad om lov til at låne telefonen. Nu var der telefonsvarer på, der sagde på engelsk at jeg skulle opgive mit navn og telefonnummer, så ville de kontakte mig, da kontoret nu var lukket. Jeg forklarede på engelsk at det var 3' gang jeg ringede og at vi var blevet lovet en mekaniker, men han kom åbenbart ikke i dag, for nu var det snart mørkt, og hvad der var i vejen med båden, samt hvor vi lå, så jeg håbede at de ville komme straks i morgen tidlig, men det kunne de jo godt have fortalt de to første gange jeg ringede, i stedet for blot at sige "Oui". Efter at have drukket ud, gik vi ned til båden igen, og så kom der nye problemer.

Da vi lå et sted hvor der var højt græs langs bredden, og derfor skulle være forsigtig med at gå ombord, gik jeg først ombord, og sagde til Tove hvor hun skulle træde. Det gjorde hun også, men hun tog et ekstra skridt, og så gik det galt. Hun røg i vandet mellem bredden og båden. Et ømt syn for guder. Jeg blev bange for at hun skulle komme ind under båden, men gudskelov skete det ikke. Jeg kunne ikke hive hende ombord, da jeg fik fat i hendes hånd, så jeg måtte springe ind på bredden og hive hende den vej op, men til alt held var der ikke så dybt, for pludselig sagde Tove: "Tag det roligt, jeg står på bunden", men man bliver jo lidt forskrækket, og da jeg var irriteret i forvejen over at mekanikeren ikke var kommet, var det bare for meget.

Nå, men Tove kom ombord i andet forsøg, og fik det våde tøj af, -det var bare bukserne der blev våde, vandet gik hende kun til skridtet. Derefter gik jeg igang med at lave aftensmad, først en portion hønsekødsuppe, og derefter Gullasch fra Aldi, som skulle varmes i kogende vand i 20 min., men det ene kammer af færdigretten på den ene portion folielukkede "kogetallerken" sprang, så gullaschen begyndte at løbe ud i vandet, og så blev jeg squ rasende, efter alt det andet der var sket i dag. Jeg råbte og skreg, at det var fandenme sidste gang jeg skulle sejle med båd fra LIBERTY LINE og alt det pis man siger når man bliver gal. Aldi fik vist også et par vrede gloser med på vejen. Desværre havde jeg mistet appetitten, så jeg fik ikke spist ret meget. Man må virkelig sige at der er uheld ved denne dobbelt sluse, en sand forbandelse hviler åbenbart over den, da det nu både var Palle og nu Tove der havde "badet" her. Om aftenen drak vi et par Irsk Kaffe for at dulme nerverne, da de efterhånden sad uden på tøjet, for vi kunne have tilbragt aftenen i CLAMECY, hvis ikke alt det pis var sket.

Vores båd. Taget kan skydes tilbage, så saloonen bliver åben.

Fredag 13/10-89.

Stod op kl. 7:30, i tilfælde af at mekanikeren skulle komme tidligt. Drak morgenkaffe og tog en bitter til. Tågen hænger tykt over kanalen og markerne, men vi får forhåbentlig godt vejr i dag, for det har været fuldmåne og klar himmel i nat. Kl. 8:45 skinner solen igennem, og en båd passerer os i tågen, på vej mod slusen. En Rødkælk flyver rundt i buskaset ved båden, og er meget nysgerrig. Kl. 9:35 kom mekanikeren endelig, det var en franskmand, han havde selvfølgelig ikke reservedele med, så det kunne laves på stedet. Han måtte tilbage til basen, og ville være her igen kl. 14, -sagde han, da han kørte kl. 9:50. Solen skinner nu fra en skyfri himmel, og tågen er væk. Vandet er spejlblank, og temperaturen er nu 25 gr.

Kl. 12:35 var mekanikeren tilbage, og han havde en komplet skrueaksel med, men afmonterede kardanleddet på den, og satte dette på vores aksel. Da han ville montere enden af skrueakslen, var den ca. 1 cm for kort, men han lagde et par metalskiver imellem og spændte de 4 bolte godt sammen, og så håbede vi på at det ville holde. Sejlede afsted kl. 14, og vinkede farvel til mekanikeren, som vi havde givet en øl, for han var meget flink, selv om han var franskmand. Ankom til CLAMECY kl. 16:20 og gik op i supermarkedet og handlede. Vi ville ringe hjem om aftenen, men kunne ikke, da man skulle bruge et telefonkort for at ringe. Går på posthuset i morgen med postkort og vil ringe derfra.

Tove tager et fortjent hvil på en pullert i en sluse.

Lørdag 14/10-89.

Steg ud af kanen her i CLAMECY kl. 8:30 og drak en kop kaffe. Derefter gik vi op i byen, hvor der var rigtig gang i lørdags handelen. Vi så bl.a. en grill stå på fortovet med dejlige grill-kyllinger, og musik var der også i hovedgaden, da de havde fået opsat højtalere rundt omkring, det havde de ikke sidste år, og dejlig musik hørte man lige meget hvor man gik. Vi fandt posthuset, og fik ringet hjem til svigermor, som fortalte at hun havde haft "sigøjnere" på besøg, uden de dog fik lov at komme ind. Vi lagde også lige vejen forbi supermarkedet, for at købe batterier til radioen, da der jo bliver spillet nogle kasettebånd hver dag. 1½ liter cola a la FONZA blev det også til, samt et flüte og 2 croissanter. Vel ombord igen, spiste vi de dejligste og friske smørcroissanter som var på tilbud, 1 fr. pr. stk.

Filmede lidt og spiste frokost og tog derefter vand ombord. Efter at vandet var vel ombord, startede vi kl. 12:40 mod syd. Nogle slusevogtere var temmelig sure at se på, især hende der havde dobbelt slusen lige før CUZY, hun var også pissesur da vi tog nord på, hun lignede en, hvor manden var taget ud for at få noget "fremmed" på "dummeren" ! Ankom til CUZY (Hotel de Morvan) kl. 17 og satte lys, og trak el ombord, da der var elstik (gratis) ved liggepladserne. Hilste på nogle Schweizere som lå foran, 3 voksne og 2 drenge og en boxerhund. Begyndte at fiske med spinner, og inden for de første 10 kast fik jeg bid, det var en gedde. Efter at have filmet gedden på video, blen den genudsat med besked om at komme igen med sin gamle onkel. Kl. 19:30 gik vi på Hotel de Morvan, og fik en menu, der var lidt dyrere end den vi fik, da vi tog nord på. 4 retter i alt med vin for 2 personer: 110 fr. Sprang kaffen over og gik ud i baren, hvor Torben tog nogle spil på "flippermaskinen". Han ville helst spille fodbold, men de Schweiziske drenge var gået ned ombord, så det blev "flipperen" i stedet. Ombord lavede Tove kaffe, og Torben tog en Irsk Kaffe. Lyttede til VIKINGARNA og gik til køjs kl. 23:30.

Søndag 15/10-89.

Startede kl. 9:00 fra CUZY, for at komme afsted inden Schweizerne. Kl. 10:30 ankom vi til MONCEAU le COMTE, hvor vi handlede i 1988 med Palle, men "THE GENERAL STORE" havde ferielukket til den 19 okt., så vi gik til bageren og købte et flüte til 3 fr. og 2 creme snitter til 5 fr. pr. stk., ialt 13 fr. Sejlede derfra kl. 11 og nåede til sluse nr. 32, hvor vi spiste frokost og tog en middagslur i et kvarter. Kl. 13 fortsatte vi sydover, og ved sluse 27 måtte vi vente, da et canadisk par som lå bagved os i CLAMECY, lige var sejlet derfra, og skulle ind i den næste sluse, som var en dobbelt sluse, (en alm. sluse + en dobbelt sluse) og det var samme slusevogter ved alle tre sluser, men inden de sejlede sagde de at de ville vente på os ved næste sluse. Det canadiske par, som var pensionister, spurgte: "Are you dansk", hvorpå jeg svarede ja. De har måske familie i Danmark ? Da vi kom til næste sluse, lå de rigtig nok i slusen og ventede, og nu lå de først i slusen, skide godt, til gengæld kunne de begge blive i båden, mens Tove cyklede til slusen. Ved sluse 22-21-20 mødte vi hende den "mørke" (tuneser eller lign.) som vi købte grønsager af i 1988, -hun havde sin datter til hjælp, så jeg gav datteren et Tivoli program på fransk og 2 fr., og hun blev meget glad. Programmet blev flittigt studeret sammen med moderen, og da vi sejlede ud af slusen, smed jeg 2 Bon-Bon (bolcher) ud til hende, og hun blev helt vild og straks løb hun hen og viste dem til moderen, som sædvanlig var meget flink og smilende, den bedste slusevogter mellem tunellen og CLAMECY. Kl. 17:45 ankom vi til anløbspladsen lige før SARDY (sluse nr. 16) hvor vi lagde an for natten. Spiste kylling med ris og estragonsauce fra Irma, lavet i Frankrig, købt i København, og taget med tilbage til Frankrig. Mægtigt ! Til køjs kl. 21:15 for Tove's vedkommende, Torben 21:20. Tove meget træt ! (hun har også knoglet røven ud af bukserne i dag, godt gået)

På vej mellem tunnelerne.

Mandag 16/10.89.

Stod op kl. 7:20, og tændte for varmen, da der var pisse koldt i hele båden. Da jeg gik ud for at filme, opdagede jeg hvorfor der var så koldt, og hvorfor der  havde været koldt om natten. Der lå is på dækket, og et tykt lag rim på taget og i græsset inde på land. Solen bagte allerede ned, og det fik vandet til at dampe. Et smukt syn ! Kl. 8:15 gik jeg hen og spurgte canadierne, om de skulle med i sluserne, 16 stk. lige efter hinanden på vej op mod søen, (op over bjerget igen) men de svarede at der ville gå 1 time, inden de var klar, de havde ikke fået morgenkaffe endnu. Ved sluse 6 mødte vi ham den langhårede fra restauranten, en slusevogter der havde en lille restaurant i sit slusehus, og friske grøntsager i baghaven, og spurgte hvor hans store gris var henne, og han fortalte at den var blevet spist. Hans gris gik frit omkring, og hver morgen fik den slatterne fra alle gæsternes øl m.m. som den bællede i sig, hvorefter den lagde sig på en skumgummi madras og tog en lur. Vi viste ham billeder fra 1988, og forærede ham et, hvor han selv stod i baren, -han takkede mange gange. (Når man bestilte mad, fik man at vide, at det tog lidt tid, for han eller hans medhjælper skulle lige ud i haven efter friske grønsager og karfofler. Og så lignede han en Hippie fra Woodstock) Kl. 11:30 begyndte vi turen igennem de tre tunneler, og da vi nåede den midterste tunnel, var det som at sejle i en grød, så meget søgræs lå der i vandet, som vinden havde blæst ind. Da vi kom ud af den midterste tunnel, måtte vi slå fuld kraft bak, og derefter fuld kraft frem, for at få alt søgræsset ud af skruen, da vi til sidst, næsten ikke kunne sejle frem, på grund af at skruen var viklet ind i det forbandede søgræs. Vi havde det samme problem på vej nordpå. Kl. 12 lagde vi til ved søen ÉTANG de BAYE, for at spise frokost og kl. 12:45 gik vi hen for at tage vand ombord. Kl. 13 gik vi i sluse 1 ved BAYE og kl. 17 ankom vi til CHATILLON-en-BAZOIS. Vi lå og ventede ved slusen, fordi der var 2 både derinde, som skulle nordpå, det var danskere på begge både. Vel ankommet til vores faste nye plads, hvor der foran lå 2 både, Schweizere selvfølgelig, satte vi lys. Gik op på Hotel de France kl. 19:30. Fik Entrecoté de Normandie, -det smagte virkelig godt. Værten gav en Pebermyntelikør. Ringede hjem og talte med Lene. Hun skulle ud i byen med Niels. Til køjs kl. 22:45. (kanalen vi sejler på blev bygget for at transportere træ fra skovene i Bourgogne til Paris)

Tove har hentet flüte hos bageren.

Tirsdag 17/10-89.

Sov længe for en gang skyld, da vi ikke skulle nå noget, men bare ligge stille hele dagen. Kl. 8:45 skulle Torben op og tisse, -det skal man jo en gang imellem, når der drikkes, men da han så hvor godt vejret var, blev han oppe. Solen bagte ned, og der var allerede godt lunt i båden. Efter en morgensmøg og en gang vask "a la france", gik Torben op til bageren efter et frisk flüte, til 3 fr., mens Tove lavede kaffe. Herude på bøhhlandet bager bageren flere gange om dagen, så der altid er ovnfrisk brød -herligt. Vel tilbage på båden fik vi et dejligt morgen måltid, -der er nu ikke noget så skønt som morgenkaffe og frisk flüte, med solen bagende på båden.

Op af formiddagen gik vi op i byen for at købe et postkort til Håkon & Maria på Færøerne, og for at hæve nogle penge i banken, -500 fr. på Eurocheck. Oppe i byen var der pludselig en der råbte efter os, -det var datteren fra Hotel de France, og straks kom hun springende over gaden og sagde goddag, som man jo gør her i de små franske byer. På vej tilbage til båden, var der pludselig en bil der "dyttede" af os, -det var datteren igen, der kom kørende, -jo.... vi er blevet kendte i CHATILLON-en-BAZOIS, I løbet af eftermiddagen fistede Torben lidt, men det gav ikke noget, og Tove tog solbad på dækket, der var nemlig ikke til at være indendøre, da temperaturen var oppe på næsten 30 gr. i saloonen ombord. (fantastisk, vi er trods alt i oktober) Sidst på eftermiddagen var vi lige oppe og købe 1 ltr. rødvin, samt 4 skiver kogt skinke, som vi skulle have til aftensmad. Vinen fik vi gratis, da de forskellige både der kommer og ligger her, bare smider deres tomme flasker ud, som Torben så henter og samler sammen, da det er returflasker, som betales med 50 centimes, og pludselig havde vi 10 flasker, som så kunne blive til en ny flaske vin, som koster 5,10 fr. incl. 50 centimes for flasken, så vinen reelt kun koster 4,60 fr. (her er tale om fransk dagligdags vin) Et Schweizisk par kom og lagde til lige foran os, de havde en Admiral-båd fra basen, og vores canadiske venner som vi sejlede sammen med forleden, kom også til byen, og lagde sig bag os. De fortalte at de havde boet i OSLO i 4 år, så de kunne en del norsk. De havde i øvrigt problemer med deres vandpumpe, så de kunne ikke få vand ud af hanerne, eller toilettet, så de må nok vente på en mekaniker, eller klemme balderne sammen. Deres båd var dog ikke fra samme selskab som vores. Om aftenen tændte vi lys og 3 fakler foran båden, det så virkelig hyggeligt ud, og ikke en vind rørte sig, og månen lyste klart, så det bliver også pragtfuldt vejr i morgen, men det har vi også brug for, for da vil vi sejle ned til basen, hvor vi så kan køre ture fra med bilen, og nyde de sidste 2 dage, bl.a. skal vi til DECIZE og hente brochurer over de både man kan leje der, for de er virkelig lækre, da vi ser dem dagligt. Hyggede os med kaffe om aftenen, og gik under dynen kl. 22:45.

Onsdag 18/10-89.

Vækkeuret ringede kl. 7:00, men vi tog en ekstra én på øjet, og stod op kl. 7:40. Drak morgenkaffe og pillede lysene ned. Kl. 9:00 gik Tove op til slusevogteren for at give besked om at vi gerne ville igennem næste sluse, da slusevogteren har 2 sluser at passe her i byen, og kl. 9:05 dampede vi af fra CHATILLON-en-BAZOIS. Ved 11:30-tiden kom vi til dobbelt slusen med hende den "sjove/skøre" slusevogter, og hun både dansede og gjorde gymnastik for os, samt at hun fortalte, at FLOT-HOME var skøre i bolden. (Flot-Home er et lille bådudlejningsfirma) Lagde til lige ved sluse 22, for at spise frokost. Det er ved denne sluse ham den flinke med brillerne er, og efter frokost tog vi et lille hvil på øjet, og kl. 13:10 startede vi op igen, og ved 14-tiden var vi ved "øen" og tog vand ombord, men vores slange passede ikke, så det tog sin tid, men det lykkedes. (Brændstof tager vi jo ikke ombord, da vi har 500 ltr. diesel i tanken, nok til 14-20 dages sejlads) Kl. 17:05 ankom vi til basen i CERCY la TOUR, og straks mens vi var ved at fortøje, kom David, ham med det lange hår, og hilste på. Han havde sin nye makker med, som hed Bob, samt den franske mekaniker, som lavede vores båd. Vi bød dem på en øl, de sidste 3 vi havde fra Tyskland. Gik op og startede bilen, -som startede med det samme, og bakkede ned til båden, og vi tog derefter op til supermarkedet MAXI MARCHÈ for at købe aftensmad, da de har åbent til kl. 19. Vi fik Strasbourg Pølser (røde pølser) og flüte, og derefter Chocolade Mouse og kaffe, og kørte derefter til DECIZE, for at se hvor Crown Cruissers lå, og fandt det. Selve byen var "død som en sild", så vi var tilbage på båden efter 1t. 15 min., og her var dejligt varmt. 21 gr. var der, og efter ½ time var der 23½ gr., så der var "hot", men det er også godt at have at gå i seng på, for der bliver hurtigt koldt om natten. Tove lavede kaffe, og kl. 22:05 gik vi til køjs.

Her ses båd-basen.

Torsdag 19/10-89.

Vi vågnede op, og da det var lyst spurgte Torben, Tove hvad klokken var, og den var 7. Efter at have sovet videre en god tid, og Torben igen spurgte Tove hvad klokken var, sagde Tove at den var 10 min. over 7, men at det ikke kunne passe, så Tove stod ud af sengen og kiggede på sit ur, og opdagede at klokken var 9, så batteriet i vækkeuret trænger til at blive skiftet ud. Efter morgenvask "A la France" gik Torben til bageren og hentede frisk flüte og croissanter, mens Tove lavede kaffe. Ved 10-tiden kørte vi til DECIZE for at hente brochurer fra CROWN CRUISSERS, og parkerede i byen, og gik rundt og kiggede lidt, men der var trist og kedeligt. Kørte af snoede veje tilbage til basen og spiste frokost. Kørte op til den første sluse, da vi hørte at den skulle være gået i stykker, men da vi kom, var der ikke noget i vejen, men vi mødte canadierne, og filmede dem. Var et smut oppe i MAXI MARCHÉ og handle diverse, og ellers bare ned på båden igen, og drive den af. Var sidst på dagen et smut oppe på "kirkepladsen" for at se på et omrejsende Tivoli, men kun radiobilerne var åbne. Efter aftensmad gik vi en aftentur, og kom tilbage til båden, som var dejlig varm, -drak kaffe og spiste Chokolade Mousse. Til køjs kl. 22.

Farø-broen. Hjemme igen !

Fredag 20/10-89.

Op kl. 7:00, blev vasket, fik morgenkaffe, og begyndte at pakke bilen til hjemturen. Kørte hjem kl. 9:00. Turen hjem forløb uden problemer, men vi havde fået en masse oplevelser på denne tur, som vi ikke ville være foruden.

 

                    SLUT

 

                 Se ekstra billeder herunder.

Tove hjælper med slusen.

Tove holder båden, mens vi venter på at komme ind i en sluse.

Tove holder båden i slusen.

Tove nyder solen, mens vi spiser frokost.

Et kig ned gennem båden. Der er god plads.

Dette skilt er monteret inde på toiletrummet.

Toilet rummet med håndvask og bruser, varmt og koldt vand.

Køkken afdelingen.